Insignes & Scoutfit

Scoutfit

De scoutfit (uniform) laat zien dat je bij scouting hoort. De kleur geeft aan bij welke speltak je zit en neemt de ongelijkheid tussen de leden onderling weg. Zo ziet iedereen er hetzelfde uit en is er geen verschil. Bij iedere activiteit, zoals de wekelijkse opkomst, de kampen en de groepsactiviteiten draag je je scoutfit. Als je geïnstalleerd bent krijg je de basisinsignes die je op je scoutfit kan naaien. Alle onderdelen van de scoutfit zijn verkrijgbaar bij de Scoutshop via www.scoutshop.nl. Op de website van de Scoutshop vind je ook adressen van de ScoutShop-winkels. Verder is het aan te raden om oude kleren aan te trekken naar scouting. Het komt namelijk regelmatig voor dat de kleren vies worden door de verschillende spelen in de natuur. Het is verstandig om stevige, dichte schoenen aan te trekken naar scouting.

Insignes

Aan de kleur van je scoutfit kan je zien in welke speltak (leeftijdsgroep) je zit. Aan de insignes kan je zien waar iemand vandaan komt en wat de scout allemaal heeft gedaan. Op de scoutfit kunnen badges zitten van bijvoorbeeld labelterreinen of insignes die verdient zijn door dat je een bepaalde vaardigheid bezit (knopen, natuur, veiligheid & gezondheid en nog veel meer).

Wat zijn de insignes

Er zijn een aantal vaste insignes op de scoutfit, deze zitten op een vaste plek. De basisinsignes zijn:
  • Groepsnaambandje: dit is het bovenste insigne op de rechter mouw
  • Regiobadge: dit is het onderste insigne op de rechter mouw
  • Speltakteken: dit is een badge die per speltak verschillend is, maar de plek is altijd hetzelfde op het rechter borstzakje
  • Installatieteken: deze badge is voor iedere scout die geïnstalleerd is, dit is een witte ronde badge met het scouting logo. Deze zit ook altijd op een vaste plek, het linker borstzakje
Om je op weg te helpen met de insignes staat hieronder per speltak aangegeven waar de basisinsignes horen. Er zijn ook nog extra insignes, hierover lees je meer onderaan deze pagina.

Bevers

Als bever begin je net met scouting, je hebt dus nog niet zo veel insignes. Je draagt vaak alleen de groepsnaam, regiobadge, speltakteken en het installatieteken. Insignes Bevers

Welpen (Welpen & Kabouters)

De welpen zijn opgedeeld in nestjes (groepjes), ieder groepje heeft een eigen kleur. Het nestteken zit op de scoutfit tussen het groepsnaambandje en de regiobadge. Als je gids of helper (leider van een nestje) bent, krijg je ook nog een gele strook voor op je linker mouw. Eén streep voor de helper en twee voor de gids. Insignes Welpen

Scouts (Verkenner & Gidsen)

Net als de welpen zijn de scouts opgedeeld in groepen, alleen heet dit bij bij de scouts patrouilles. Het patrouilleteken zit op de rechter mouw tussen het groepsnaambandje en de regiobadge. Als je patrouille leider (PL) of assistent patrouille leider (APL) bent, krijg je voor op je linker borstzakje een witte strook. Eén voor de APL en twee voor de PL. Insignes Scouts

Explorers & Pivo’s

De oudste speltak kent geen tekens voor groepen en heeft alleen de basisinsignes. Als explorer ga je ook naar het buitenland, je kan extra insignes aanschaffen om te laten zien dat je uit Nederland komt. Waar deze horen op je scoutfit lees je in het hoofdstuk ‘extra insignes’ hier onder. Insignes Explorers

Extra insignes en badges

Naast de basisinsignes is het mogelijk om extra insignes of badges te verdienen of zelf te kopen. Deze insignes geven bijvoorbeeld aan dat je een bepaalde vaardigheid beheerst of dat je bijvoorbeeld mee hebt gedaan met een landelijke of internationale activiteit. Ook zijn er badges van de terreinen van Scouting Nederland.

Vlaggetjes

Om te laten zien waar je vandaan komt kun je vlaggetjes op je scoutfit maken. Zo kan iedereen zien dat je uit Nederland komt. De vlag(gen) horen vlak boven je rechter borstzak, in het midden (naast elkaar).

Vaardigheidsinsignes

Vaardigheidsinsignes zijn insignes die je alleen kan verdienen als je een bepaalde vaardigheid beheerst. Er zijn bijvoorbeeld insignes voor koken, EHBO, knopen, kampvuur, houtbewerken, expressie, buitenleven en nog veel meer. Voor meer informatie over deze insignes kunt u terecht bij de leiding van uw scout. Deze insignes mogen op de linker mouw van je scoutfit worden vast gemaakt.

Overige

Naast de insignes van scouting zijn er in diverse winkels in binnen- en buitenland insignes en badges te verkrijgen. Deze mogen op de rug van je scoutfit.