Waarom hijsen we de vlag?

Vlaggen kunnen worden gebruikt voor het doorgeven van signalen (net als bij semafoor vlaggen), maar ze kunnen ook worden gebruikt als identificatiemiddel. Landen en provincies, maar ook bedrijven en organisaties, hebben hun eigen vlag om hun geschiedenis of hun doelstellingen te symboliseren. Bij Scouting gebruiken we vlaggen ook met een doel: de vlag dient als identificatiemiddel voor de speltak, de Scoutinggroep en de landelijke organisatie, maar laat ook onze doelstellingen en symbolen zien. Op de speltakvlag is het bij de speltak behorende speltakteken afgebeeld. Op de groepsvlag staan de symbolen van de eigen Scoutinggroep en op de Scouting Nederland-vlag staan de symbolen van Scouting. De lelie en het klaverblad van de internationale Scoutingbewegingen met als achtergrond het rood wit blauw van de Nederlands vlag. Bij zowel de groepsvlag en de vlag van Scouting Nederland laten de lelie en het klaverblad ook de doelstellingen van de organisatie zien. De drie blaadjes aan het klaverblad en de drie punten van de lelie symboliseren namelijk ook weer de drie punten van de belofte. De ceremonie waarin we de vlag hijsen, is bedacht bij het begin van Scouting. Inmiddels is deze ceremonie binnen Scouting zo internationaal verspreid dat het een onlosmakelijk onderdeel van de Scoutinggebruiken is dat in bijna ieder land voorkomt. Het maakt niet uit waar ter wereld je bent, je kunt er bijna vanuit gaan dat scouts de bijeenkomst beginnen met het hijsen van de vlag. Dit schept ook internationale verbondenheid, het lijkt er niet zo zeer om te gaan wat we doen, maar meer om het feit dat we het ‘allemaal’ doen. Klik hier voor meer informatie over het gebruik de Nederlandse vlag.