Waarom openen we, wat willen we daar mee zeggen?

De ceremoniën en rituelen bij Scouting hebben een reden, ze zijn er niet zomaar. De herkenbare manier waarop wij openen en sluiten is een signaal naar onze leden en naar buiten. Aan onze leden laten we op een duidelijke manier zien dat de opkomst begonnen of afgelopen is. Dit geeft structuur aan je opkomst. Opening en sluiting zijn hiermee ook de rustmomenten in je programma. Ceremoniën bevorderen ook het groepsgevoel en geven iedereen het gevoel dat ze erbij horen. Dit is belangrijk, omdat jeugdleden zich naarmate ze ouder worden steeds meer bewust zijn van hun omgeving en vooral hun positie daarin. Voor leiding is de opening een makkelijke manier om de scouts bij het begin van de opkomst meteen op hun gemak te stellen. De opening (en eventueel het hijsen van een vlag) is ook naar buiten toe heel herkenbaar: iedereen die scouts ziet openen of sluiten weet onmiddellijk waar we mee bezig zijn en dat we scouts zijn. Ten slotte biedt het openen en sluiten een praktisch begin voor uitleg of mededelingen die je voor of na het programma moet doen, dit is het moment waarop je de onverdeelde aandacht van de leden zou moeten hebben. Voor de verschillende leeftijdsgroepen is een eigen opening.
  • Bevers
  • Welpen, openen en sluiten
  • Scouts: het openen en sluiten van scouts staat beschreven in de Scoutsgids
  • Explorers en roverscouts: explorers en roverscouts hebben geen voorgeschreven wijze van openen.